«Μια
νύχτα στο Μουσείο» θα περάσουν μαθητές του δημοτικού σχολείου του Νέου Μαρμαρά
Της Λεμονιάς Βασβάνη
Ένα χειμωνιάτικο sleepover ετοιμάζεται
στην Χαλκιδική! Τι θα γίνει; Στις 27&28/12 το Parthenώn Film Festival
θα πραγματοποιήσει sleep over στο Λαογραφικό Μουσείο του Παραδοσιακού οικισμού
Παρθενώνα Χαλκιδικής για τους μαθητές του δημοτικού σχολείου Νέου Μαρμαρά.
Ο πρόεδρος του Parthenώn Film
Festival κ. Άγγελος Μαλλίνης μίλησε στο TyposThes για αυτή
την εκδήλωση: «Το Parthenώn Film Festival έχει την
υποχρέωση όταν όλοι εγκαταλείπουν την κοσμοπολίτικη Χαλκιδική τον χειμώνα αυτό
να επιστρέφει, να δρα και να συνεργάζεται με την τοπική κοινωνία στην οποία
δραστηριοποιείται. Είναι το αντίδωρο της μεγάλης χαράς που λαμβάνει το φεστιβάλ
από το σύνολο των θεατών όταν ο κινηματογραφικός προβολέας σβήνει το καλοκαίρι.
Έτσι η συνέργεια μεταξύ του φεστιβάλ, του δημοτικού σχολείου του Νέου Μαρμαρά
και του πολιτιστικού συλλόγου Παρθενών ο οποίος έχει την διαχείριση του
Λαογραφικού μουσείου Παρθενώνα είναι η απτή απόδειξη πως ένας χώρος μπορεί να
γίνει βιώσιμος ολόκληρη τη χρονιά και να προσφέρει εναλλακτικές στιγμές
ψυχαγωγίας και μάθησης. Μετά τη δωρεά του Ιδρύματος Σταυρός Νιάρχος κάθε χρόνο 20
περίπου μαθητές συμμετέχουν στο πρόγραμμα "Μια νύχτα στο Μουσείο" στο
Λαογραφικό Μουσείο Παρθενώνα Χαλκιδικής και ζουν μια μοναδική εμπειρία που τους
συνοδεύει για πολλά χρόνια. Το δικό μας μότο για την συγκεκριμένη δράση είναι
«οι άνθρωποι μπορεί να μην θυμούνται τι έκανες ή τι τους είπες αλλά πάντα θα
θυμούνται πως τους έκανες να αισθανθούν».
Ποιος
είναι ο αντικειμενικός σκοπός του προγράμματος «Μια Νύχτα στο Μουσείο»; H Μάγδα
Βλάχου υπεύθυνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Parthenώn Film Festival μάς εξήγησε:
«Η δράση "Μια
νύχτα στο Μουσείο" με βιωματικό τρόπο οδηγεί τους μαθητές στην αγάπη για
την ιστορία του τόπου και των προγόνων τους, αλλά και τον κινηματογράφο. Μέσα
από το πρόγραμμα αυτό επιθυμούμε να δημιουργήσουμε ένα κινηματογραφικό κοινό,
το οποίο θα μυηθεί στην τέχνη του κινηματογράφου βιωματικά. Ικανοποιούμε
ταυτόχρονα, ως ένα βαθμό, την ανάγκη για κινηματογράφο στην περιοχή ιδιαίτερα
την περίοδο των Χριστουγέννων. Αυτό, όμως, που πραγματικά επιδιώκουμε είναι να
αντιληφθούν οι μαθητές το μουσείο ως ένα ζωντανό οργανισμό. Άλλωστε, η σημασία
της συμμετοχής του κοινού στις δράσεις του μουσείου και της συμβολής του
μουσείου στην ανάπτυξη της τοπικής κοινωνίας είναι μεγάλη. Γι’ αυτό και η
συνεργασία μας με το πρωτοπόρο Δημοτικό Σχολείο του Νέου Μαρμαρά
πραγματοποιείται για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, έχοντας πάντα στο μυαλό ότι η
διαδικασία της μάθησης συνεχίζεται και έξω από το σχολείο, στη γειτονιά, στη
κοινότητα, στο μουσείο».
Πόσο αλήθεια βοηθά η δράση έτσι ώστε το σχολείο να εντάξει την
εκπαιδευτική διαδικασία και εκτός του σχολικού κτηρίου; Ο διευθυντής του
Δημοτικού Σχολείου Νέου Μαρμαρά Χαλκιδικής Σάββας Ορφανίδης δήλωσε: «Το σχολείο μας προσπαθεί αγωνιωδώς να
εντάξει δράσεις που θα ενεργοποιήσουν τους μαθητές σε συλλογικές δράσεις εκτός
σχολείου , ιδίως σε θέματα πολιτισμού και προστασίας του περιβάλλοντος.
Οι δράσεις αυτές είναι το απαραίτητο ερέθισμα ώστε να καταλάβουν ότι μπορούν να
επιδράσουν θετικά στον κόσμο γύρω τους και από παθητικοί λήπτες γνώσεων να
γίνουν ενεργητικοί πολίτες που προτείνουν λύσεις και παίρνουν αποφάσεις.
Η δράση
«Μια νύχτα στο μουσείο» , που την αναμένουμε κάθε χρόνο με ανυπομονησία και
ενθουσιασμό, κινητοποιεί μαθητές, εκπ/κούς και γονείς . Η σύζευξη ενός
ιστορικού σχολικού κτιρίου που έχει μετατραπεί σε μουσείο με τον κινηματογράφο
και την παιδική ενέργεια δημιουργεί εικόνες που παραμένουν στην ψυχή των
μαθητών μας ανεξίτηλες. Τα βιώματα μεταφέρονται στην καθημερινότητα του
σχολείου , ιδίως σε ότι αφορά την αντιμετώπιση ενός μουσείου σαν ζωντανή και
διαχρονική παρακαταθήκη προηγούμενων γενιών».
Όσο για το πώς αντιμετωπίζουν οι μαθητές και οι
γονείς τους την δράση και τι συναισθήματα έχουν οι μαθητές όταν
επιστρέφουν στο σχολείο ο κ Ορφανίδης σχολίασε: «Οι μαθητές
επιστρέφουν με ένα τεράστιο χαμόγελο ,και ξαφνιασμένοι γιατί δεν περίμεναν ότι
μπορεί να ζωντανέψει ένα μουσείο και να περάσουν τόσο καλά. Είναι σαν να
έχουν ένα μυστικό, ο καθένας διαφορετικό.
Οι γονείς
που πήγαν σχολείο σε αυτό το κτίριο, σαστισμένοι στην αρχή για το πρόγραμμα,
περιγράφουν με ενθουσιώδη συναισθήματα την συνέχεια και ζητούν να επεκταθεί η
δράση και σε μικρότερες τάξεις».